Header

Kraka

Kraka blev bygget og designet af Claus Nørregaard og Peter Madsen med udgangspunkt i erfaringerne fra Freja.  Fartøjet er designet til at dykke til 40 meter og har logget over 50 dyk.

Som sine militære søstre har ubåden et dobbeltskrog hvor det inderste er et trykskrog som gør at der altid hersker atmosfærisk tryk ombord. Det betyder at man kan dykke uafhængigt af dykkertabellen. Opdriften, og dermed dybden reguleres med et system af ballasttanke, og når båden er neddykket – og i neutral opdrift – af dens dybderor – alt igen som på militær ubåde.

Kraka blev taget på land i 2009 og har siden været udstillet på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.
• Længde: 12,6 meter
• Bredde: 1,0 meter, 1,7 med hydroplaner
• Højde: 2,9 meter
• Aktionsradius: 40 sømil på dieselmotor og 3 sømil på elmotor
• Fart: 9 knob uddykket, 3 knob neddykket
• Hovedmotor: En Volvo Penta MD 19 marinediesel på 40kW
• Elmotor: En Sauer Danfoss 24 volt DC elmotor på 6,0 kW
• Akkumulator: 400 Ah/ 24 volt Setronic – Fiamm GS gel akkumulator

Kraka03building_kraka_9kraka100_tn

Kraka02Kraka102_tn